DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması 2 PDRZ   404 8 1 2 3

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Turan AKBAŞ
Dersi Verenler
Dr. Öğr. ÜyesiAyça SARAÇ1. Öğretim Grup:A
Ahmet TOGAY1. Öğretim Grup:B
Dr. Öğr. ÜyesiFATOŞ BULUT ATEŞ1. Öğretim Grup:C
Dr. Öğr. ÜyesiİDİL EREN KURT1. Öğretim Grup:D
Prof. Dr.İSMAİL SANBERK1. Öğretim Grup:E
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri ve RPD 308 Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersinden edinilen bilgi ve becerileri danışan-danışman ilişkisine aktararak deneyim kazandırmaktır, Ayrıca öğrencilerin çeşitli kuramlara dayanan duygusal, davranışsal ve düşünsel teknik ve yöntemleri bireysel psikolojik danışma sürecinde kullanmaları, en az dört oturumluk bireysel danışma sürecini yöneterek deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste, öğrencilerden psikolojik danışma almaya ihtiyacı olan birer danışan bulup, onlarla danışma yapmaları ve bu süreçte süpervizyon alarak danışmanlık becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir. Her danışma oturumu kaydedilir, yapılan oturumlar derste izlenir-transkript formlarından okunur ve oturumlara ilişkin geribildirimler verilir. Dersin ana konuları şunlardır: Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersinin genel tekrarı, temel danışmanlık becerileri uygulamaları, örnek danışma oturumlarını gözden geçirme, her bir danışman adayının kendilerinden istenen 4 oturumluk süreçte her bir oturum için süpervizyon alması.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Danışma oturumunu başlatma, görüşmeyi kolaylaştırma ve oturumu uygun şekilde sonlandırma becerilerini kullanır.
2) Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler.
3) Danışanın gerçek ihtiyacının/probleminin ne olduğunu belirler
4) Danışanın problem/lerine ilişkin uygun hipotezler formüle eder.
5) Danışma sürecinde geliştirdiği bu hipotezleri test eder
6) Psikolojik danışman olarak psikolojik yardım konusunda kendi mesleki sınırlarını bilir.
7) Danışanın davranış problemlerini ayırt eder.
8) Danışanın problemine/lerine uygun müdahale stratejilerini seçebilir.
9) Danışanın problemlerine uygun müdahaleler planlar.
10) Müdahaleleri uygular ve değerlendirir
11) Farklı kuramsal yaklaşımların problemi ele alma yöntemini bilir
12) Farklı kuramsal yaklaşımların kullandığı belirli teknikleri uygular.
13)
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar
2
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler
3
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar
4
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar
5
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar
6
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar
7
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
8
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar
9
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar
10
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder
11
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar
12
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir
13
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır
14
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır
15
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur
16
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır
17
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır
18
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
19
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır
20
Mesleki etik ilkelere uygun davranır

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
2 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
3 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
4 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
5 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
6 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
7 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
8 Ara Sınav Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
9 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
10 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
11 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
12 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
13 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
14 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
15 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Örnek Olay
Performans Değerlendirmesi

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar