DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması 1 | PDRZ 407 | 7 | 1 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe | |||||||||||||||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||||||||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||||||||||||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Turan AKBAŞ | |||||||||||||||
Dersi Verenler |
|
|||||||||||||||
Dersin Yardımcıları | ||||||||||||||||
Dersin Amacı | RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri ve RPD 308 Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersinden edinilen bilgi ve becerileri danışan-danışman ilişkisine aktararak deneyim kazandırmaktır, Ayrıca öğrencilerin çeşitli kuramlara dayanan duygusal, davranışsal ve düşünsel teknik ve yöntemleri bireysel psikolojik danışma sürecinde kullanmaları, en az dört oturumluk bireysel danışma sürecini yöneterek deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır. |
|||||||||||||||
Dersin İçeriği | Bu derste, öğrencilerden psikolojik danışma almaya ihtiyacı olan birer danışan bulup, onlarla danışma yapmaları ve bu süreçte süpervizyon alarak danışmanlık becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir. Her danışma oturumu kaydedilir, yapılan oturumlar derste izlenir-transkript formlarından okunur ve oturumlara ilişkin geribildirimler verilir. Dersin ana konuları şunlardır: Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersinin genel tekrarı, temel danışmanlık becerileri uygulamaları, örnek danışma oturumlarını gözden geçirme, her bir danışman adayının kendilerinden istenen 4 oturumluk süreçte her bir oturum için süpervizyon alması. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Danışma oturumunu başlatma, görüşmeyi kolaylaştırma ve oturumu uygun şekilde sonlandırma becerilerini kullanır. |
2) Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler. |
3) Danışanın gerçek ihtiyacının/probleminin ne olduğunu belirler |
4) Danışanın problem/lerine ilişkin uygun hipotezler formüle eder. |
5) Danışma sürecinde geliştirdiği bu hipotezleri test eder. |
6) Psikolojik danışman olarak psikolojik yardım konusunda kendi mesleki sınırlarını bilir. |
7) Danışanın davranış problemlerini ayırt eder. |
8) Danışanın problemine/lerine uygun müdahale stratejilerini seçebilir. |
9) Danışanın problemlerine uygun müdahaleler planlar. |
10) Müdahaleleri uygular ve değerlendirir. |
11) Farklı kuramsal yaklaşımların problemi ele alma yöntemini bilir. |
12) Farklı kuramsal yaklaşımların kullandığı belirli teknikleri uygular. |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
||||||
2 | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
||||||
3 | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
||||||
4 | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
||||||
5 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
||||||
6 | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
||||||
7 | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
||||||
8 | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
||||||
9 | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
||||||
10 | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
||||||
11 | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
||||||
12 | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
||||||
13 | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
||||||
14 | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
||||||
15 | İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
||||||
16 | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
||||||
17 | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
||||||
18 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
||||||
19 | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
||||||
20 | Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Ders programının içeriği üzerinde konuşma. - RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Anlatım Performans Değerlendirmesi |
2 | RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar - Temel danışmanlık becerileri uygulamaları - Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Anlatım Performans Değerlendirmesi |
3 | RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar - Temel danışmanlık becerileri uygulamaları - Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Anlatım Performans Değerlendirmesi |
4 | RPD 309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersi genel tekrar - Temel danışmanlık becerileri uygulamaları - Örnek danışma oturumlarını gözden geçirme | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Anlatım Performans Değerlendirmesi |
5 | Grup içinde danışma uygulamaları yapılması, beceri geliştirmeye yönelik örnekler üzerinde durulması. Danışman adayları küçük grup çalışmaları ile danışmanlık becerilerini kullanmaya yönelik uygulamalar yaparlar. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Grup Çalışması Beyin Fırtınası Örnek Olay Performans Değerlendirmesi |
6 | Grup içinde danışma uygulamaları yapılması, beceri geliştirmeye yönelik örnekler üzerinde durulması. Danışman adayları küçük grup çalışmaları ile danışmanlık becerilerini kullanmaya yönelik uygulamalar yaparlar. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | |
7 | Grup içinde danışma uygulamaları yapılması, beceri geliştirmeye yönelik örnekler üzerinde durulması. Danışman adayları küçük grup çalışmaları ile danışmanlık becerilerini kullanmaya yönelik uygulamalar yaparlar. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | |
8 | Ara Sınav | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Yazılı Sınav |
9 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Tartışma Beyin Fırtınası Örnek Olay Performans Değerlendirmesi |
10 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Tartışma Beyin Fırtınası Örnek Olay Performans Değerlendirmesi |
11 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Grup Çalışması Beyin Fırtınası Örnek Olay Performans Değerlendirmesi |
12 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Grup Çalışması Beyin Fırtınası Örnek Olay Performans Değerlendirmesi |
13 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Grup Çalışması Beyin Fırtınası Örnek Olay Performans Değerlendirmesi |
14 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Grup Çalışması Beyin Fırtınası Örnek Olay Performans Değerlendirmesi |
15 | Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler.Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients. | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Grup Çalışması Beyin Fırtınası Problem Çözme Performans Değerlendirmesi |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara | Ödev |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |