DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Travma Sonrası Psikolojik Danışma | PDRZ 402 | 8 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Zorunlu | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. İsmail SANBERK | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Post travmatik bozukluğu tanımak, çocuk, ergen, aile ve eğiticilerle çalışmanın yolları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak |
|||
Dersin İçeriği | Travmayla ilişkili kavramlar, travmayı açıklayan kuramlar, travmaya maruz kalan kişilerin özellikleri, travma çeşitleri, travmada psikolojik danışma süreci ve müdahale teknikleri |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Travmanın tanımı, kapsamı ve türlerini tanımlar. |
2) Travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkileri açıklar. |
3) Travma yaşantısının bireysel, ailevi ve toplumsal sonuçlarını tanımlar. |
4) Travmanın neden olduğu olası psikolojik bozuklukları (travma sonrası stres bozukluğu, akut stres bozukluğu vb.) tanımlar. |
5) Travma sonrası psikolojik danışmaya ilişkin ilgili yöntemleri ve bu kişilere nasıl yaklaşılacağını bilir. |
6) Travma sonrası psikolojik danışma süreci ve müdahale yaklaşımlarını bilir. |
7) Travmaya maruz kalmış kişilerle çalışacak psikolojik danışmanın nitelikleri ve yeterliliklerini bilir. |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
||||||
2 | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
||||||
3 | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
||||||
4 | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
||||||
5 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
||||||
6 | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
||||||
7 | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
||||||
8 | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
||||||
9 | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
||||||
10 | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
||||||
11 | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
||||||
12 | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
||||||
13 | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
||||||
14 | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
||||||
15 | İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
||||||
16 | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
||||||
17 | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
||||||
18 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
||||||
19 | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
||||||
20 | Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Travma, travmanın tanımı ve türlerine ilişkin temel kavramların açıklanması | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Rol Oynama Grup Çalışması Örnek Olay |
2 | Travmatik yaşantılar ve travma belirtileri | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Grup Çalışması Örnek Olay |
3 | Travmada müdahale kuramları ve travmaya müdahale modelleri | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Örnek Olay |
4 | Gelişim dönemleri ve görevleri bağlamında olası riskler | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Grup Çalışması Örnek Olay |
5 | Travmanın aile üzerindeki etkileri | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Grup Çalışması Örnek Olay |
6 | Spesifik travmalara yaklaşım ve müdahale | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Grup Çalışması Örnek Olay |
7 | Travma terapisinde danışan-danışman ilişkisinin rolü | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Gösteri Grup Çalışması Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Yazılı Sınav |
9 | Travma ve ilişkili bozukluklar / ikincil travmalar | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Grup Çalışması Örnek Olay |
10 | Travmada çocuk ve ergenlerle çalışmanın anahatları | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Rol Oynama Grup Çalışması Örnek Olay |
11 | Travmada aile ile çalışmanın anahatları | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Rol Oynama Grup Çalışması Örnek Olay |
12 | Ölümle ilgili oluşan travmalar ve müdahale süreçleri | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Grup Çalışması Örnek Olay |
13 | Cinsel saldırı / şiddet ve ilişkili müdahale süreçleri | İlgili kaynakları okuma. | |
14 | Kayıp-yas ve ilişkili müdahale süreçleri | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Grup Çalışması Örnek Olay |
15 | Travmatik olaylarda psikoeğitim programları | İlgili kaynakları okuma. | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Grup Çalışması Örnek Olay |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev | Ödev |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |