DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Özel Eğitim ve Kaynaştırma EFMZ   403 7 2 2 3

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Özgül AKIN ŞENKAL
Dersi Verenler
Dr. Öğr. ÜyesiEGEMEN HANIMOĞLU1. Öğretim Grup:A
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Özel eğitimdeki temel kavramlarını doğru kullanan; özel eğitimin tarihsel sürecini açıklayan; alandaki yasal mevzuatı bilen; özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesi, bireysel eğitim programları hazırlanması ve kaynaştırma sürecini kavrayan; zihinsel yetersizlik, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizlikler/süreğen hastalıklar, dil ve konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü, duygu davranış bozukluğu, otistik bozukluk, çoklu yetersizlik ya da üstün zekanın tanımını, özelliklerini ve bu özelliklere sahip öğrencilerin eğitim yaklaşımlarını tanıyan ve sınıfında bu öğrenciler için öğretimsel düzenlemeler yapabilen bireyler yetiştirmek.
Dersin İçeriği
Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Öğrenci engelliler ile ilgili terimleri anlar ve kavrar
2) Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapmayı kavrar.
3) Özel gereksinimli Öğrencinin eğitsel ihtiyaçlarını karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışmayı kavrar.
4) Özel gereksinimli Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanma ve sonuçlarını yorumlamayı kavrar.
5) Özel gereksinimli Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunmayı kavrar.
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar
2
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler
3
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar
4
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar
5
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar
6
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar
7
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
8
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar
9
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar
10
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder
11
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar
12
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir
13
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır
14
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır
15
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur
16
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır
17
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır
18
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
19
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır
20
Mesleki etik ilkelere uygun davranır

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Terimler tanımlamalar sınıflamalar Özel eğitim nedir Özel eğitimin görevleri özel eğitimin genel eğitime katkısı genel eğitim ve özel eğitim arasındaki farklılıklar Sınıflandırma Ayırma Kaynaştırma Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
2 Türkiye de özel eğitim ve dünyada özel eğitim uygulamaları Türkiyede özel eğitim ugulamaları Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Bireysel Çalışma
3 Zihinsel engeli olan bireyler Zihinsel engellilik nedir, kimler zihinsel engellidir Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
4 Özgül Öğrenme Bozukluğu Özgül Öğrenme bozukluğu nedir, kimlerde özgül öğrenme bozukluğu vardır. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
5 İşitme engeli olan bireyler İşitme engeli nedir Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
6 Görme engeli olan bireyler Görme engeli nedir Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
7 Bedensel engeli olan bireyler ve süreğen hastalıklar bedensel engellilik nedir, süreğen hastalık nedir Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
8 Ara Sınav Ödev
Proje / Tasarım
9 Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyler Dil ve Konuşma bozuklukları ile ilgili bilgi araştırması yapınız. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
10 Özel yetenekli bireyler Özel yetenekli bireyler kimdir, özel yetenekli bireyler için hazırlanan aile rehberine göz atınız. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
11 Duygu ve davranış bozuklukları Duygu ve davranış bozuklukları nedir, ölçütler ve yaşa uygunluk ile ilişkileri nelerdir. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
12 Otizm Spektrum Durumu Otizm nedir, Otizm spektrum durumu nedir. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
13 Dikkat eksikliği ve Hiperaktivite Durumu Dikkat eksikliği nedir, hiperaktivite nedir, dürtüsellik nedir. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
14 Erken Çocukluk Özel Eğitimi Özel eğitim ne zaman başlar. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
15 Çoklu Engeli olan Bireyler Çoklu engeli olan birey kimdir Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Ödev

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar