DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Topraksız Tarım Teknikleri | BBT 323 | 5 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Seçmeli | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. İbrahim ORTAŞ | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Topraklı ve topraksız yetiştiriciliğin genel özellikleri, topraksız yetiştirme ortamlarının sınıflandırılması, özellikleri ve kullanımı konularını öğretmek |
|||
Dersin İçeriği | Bitki yetiştirme ortamlarının tanıtılması: toprakların ve diğer bitki yetiştirme ortamlarının özellikleri, topraksız tarımın tarihçesi, yetiştirme ortamlarının sınıflandırılması- kullanım amaçları-avantaj ve dezavantajları, yetiştirme ortamlarında kullanılacak materyallerde olması gereken fiziksel ve kimyasal özellikler-karışabilirlikleri, bitki besleme açısından katı ve sıvı ortam kültürleri, topraksız tarım ve çevre. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Topraklı ve topraksız yetiştiriciliğin farklarını bilir |
2) Topraksız tarımda kullanılan yetiştirme ortamlarının özelliklerini bilir ve en uygun ortamı, oranı ve tekniği kullanır |
3) Yetiştirme ortamı-beslenme ilişkisini kurar ve kaliteli, ekonomik ve çevreci bir üretim yapar |
4) Çevre kirlenmesine karşı alınabilecek önlemleri öğretir |
5) Besin elementlerinin bitkilerdeki eksiklik ve fazlalık belirtilerini bilir |
6) |
7) |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. |
||||||
2 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
||||||
3 | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
||||||
4 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
||||||
5 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
||||||
6 | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi |
||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisi; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi. |
||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi |
||||||
10 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
||||||
11 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Topraklı ve topraksız yetiştiriciliğe genel bir bakış | ön okuma | Anlatım |
2 | Toprakların ve diğer yetiştirme ortamlarının genel özellikleri | ön okuma | Anlatım |
3 | Topraksız tarımın tarihçesi ve teknikleri | ön okuma | Anlatım |
4 | Substrat kültürü (organik substratlar: Torf, hindistancevizi torfu, ağaç kabuğu, talaş vb; Sentetik organik substratlar) | ön okuma | Anlatım |
5 | Substrat kültürü (inorganik substratlar: kum ve çakıl, perlit, pomza, vermikulit, zeolit, kayayünü, genleştirilmiş kil vb) | ön okuma | Anlatım |
6 | Substrat kültüründe besin çözeltisi kavramı ve gübreler | ön okuma | Anlatım Tartışma |
7 | Substratların tekrar kullanılabilirliği-karışabilirlikleri | ön okuma | Anlatım Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel çalışma | Yazılı Sınav |
9 | Su kültürü teknikleri | ön okuma | Anlatım |
10 | Su kültürü teknikleri (devam) | ön okuma | Anlatım |
11 | Su kültürü teknikleri (devam) | ön okuma | Anlatım |
12 | Su kültürü (su kalitesi, besin elementleri, çözeltinin özellikleri) | ön okuma | Anlatım |
13 | Su ve substrat kültürlerinin avantaj ve dezavantajları | ön okuma | Anlatım |
14 | Bitki besleme açısından katı ve sıvı ortam kültürleri | ön okuma | Anlatım Tartışma |
15 | Topraksız tarım teknikleri ve seracılıkta kullanımı, topraksız tarım ve çevre ilişkisi | ön okuma | Anlatım Tartışma |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel çalışma | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |