DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Öğretimde Materyal Tasarımı BTES   403 7 2 2 4

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Habibe ALDAĞ
Dersi Verenler
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğretim teknolojileri kuram ve uygulamaları temelinde, materyal seçme, tasarlama, geliştirme ve değerlendirme yetkinliği geliştirmek
Dersin İçeriği
Öğretim teknolojileri; öğretim analizi; öğretim tasarımı model, kuram ve süreçleri; öğretim de araç-gereç özellikleri ve bağlamsal faktörler ilişkisi; öğretim materyali seçimi; görsel-işitsel-metinsel vb. tasarım ilke ve öğeleri; mesaj tasarım ilkeleri; materyallerin tasarım ve geliştirme ilkeleri; etkileşimli materyal geliştirme; materyal tasarımında güncel uygulamalar; materyal etkililiğini değerlendirme.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Öğretim teknolojileri temelinde görsel-işitsel, mesaj, çoklu ortam, materyal tasarım modelleri, kuramları ve ilkelerini açıklar.
2) Öğretim materyali geliştirme ile ilgili öğretimsel faktör, süreç ve aşamalar arasındaki ilişkileri ortaya koyabilir.
3) Tasarım ilkelerine uygun öğretim materyalleri tasarlar, geliştirir ve değerlendirir.
4) Değişen öğretimsel bağlam, koşul ve faktörlere göre uygun materyalleri seçebilir, tasarlayabilir, geliştirir, değerlendirir ve çözüm önerir.
5) Öğretim teknolojilerine ilişkin problem durumlarını ilgili kuram, ilke, terim, model vb. ile ilişkilendirerek, materyal geliştirme bağlamında işlevsel, karşılaştırmalı, etkili çözümler sergiler.
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Öğretim teknolojileri alt-alanlarını ve süreçlerinin bütünsel yapısını ve diğer ilgili alanlar ile ilişkisini açıklar.Öğretim teknolojileri ile bilişim teknolojileri veya bilgisayar bilimleri uygulamalarının bileşik yapısını açıklar. Alan ve ilgili alanlar kapsamında, bilimsel düşünmeye temel olan kavram ve uygulamaları açıklar.
2
Öğretim teknolojileri bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, analiz, tasarım, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini uygular.Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimleri uygulamalarını etkili ve verimli bir öğrenme-öğretme çevresini oluşturmada işe koşar.Alan ve ilgili alanlar kapsamında verilen durumlarda, bilimsel düşünmeye temel olan bilimsel araştırma ve temel istatistiksel kavram ve uygulamaları işe koşar.
3
Öğretim teknolojileri ve ilgili alanların bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, öğrenme ve öğretme ile ilgili problemlerin karmaşık yapısını ortaya koyar.
4
Bilimsel bir bakış açısı ile alan veya ilgili alanlar kapsamında verilen problemlerin çözümü için plan geliştirme, planı uygulama ve sonuçları değerlendirir.İlgili durumlarda öğretim teknolojileri, bilgisayar bilimleri bileşeni temelinde yeni ürünler veya süreçler ortaya koyar.
5
Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir.Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alma ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
6
Güncel sorun ve uygulamaları takip edip, bir sonraki aşamanın gerektireceği bilgi ve becerileri tespit ederek, yeni öğrenme görevleri üstlenir.Öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular.
7
Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde yararlanması gereken yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilir.Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır.
8
Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler.Alanın geleceğine ilişkin konularda stratejik görüş geliştirebilme ve görüş değerlendirir.Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır.Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratabilme ve sürdürür.

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Derse giriş ve tanıtım Ders planını inceleme Anlatım
Tartışma
2 Öğretim teknolojileri Okuma- Anlatım
Tartışma
3 Öğretim analizi Okuma-konu seçimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
4 Öğrenme-öğretme araç, gereç ve materyalleri Readings-konu-hedef belirleme Anlatım
Soru-Cevap
Grup Çalışması
Örnek Olay
5 Öğretim materyali seçim süreci Konu ile ilgili okuma yapma-geliştirilecek materyalin seçimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
6 Materyal tasarım ilke ve öğeleri-I Konu ile ilgili okuma yapma-materyal tasarımı Anlatım
Soru-Cevap
Grup Çalışması
Örnek Olay
7 Materyal tasarım ilkeleri-II Konu ile ilgili okuma yapma-Materyal tasarımı Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınav Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Ödev
Proje / Tasarım
9 Mesaj tasarımı Konu ile ilgili okuma yapma-mesaj tasarımı Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Örnek Olay
10 Ders materyali geliştirme yaklaşımları Konu ile ilgili okuma yapma-materyal tasarımı Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Örnek Olay
11 Görsel, işitsel ve görsel-işitsel materyal geliştirme Konu ile ilgili okuma yapma-görsel-işitsel tasarım Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
12 Etkileşimli materyal geliştirme Okumalar-etkileşim tasarımı Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Örnek Olay
13 Güncel uygulamaların materyal tasarımında kullanımı Ödev sunum hazırlıkları Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Problem Çözme
14 Materyal geliştirmede değerlendirme Değerlendirme çalışması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Örnek Olay
15 Öğretim materyali geliştirme: Özet Okumalar ve düzeltmeler Anlatım
Soru-Cevap
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar