DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma PDRS   303 5 2 2 4

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Sabahattin ÇAM
Dersi Verenler
Dr. Öğr. ÜyesiSABAHATTİN ÇAM1. Öğretim Grup:A
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin amacı öğrencilerin önleyici rehberlik ve psikolojik danışmayla ilgili bilgi kazanmaları ve farklı okul düzeylerinde bulunan öğrencilerle yürütülebilecek önleyici PDR çalışmaları ve bu çalışmaların uygulanması hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Ders; Önleyici rehberlikle ilgili temel kavramalar, önleme çalışmalarının tarihsel gelişimi, önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modelller, önleyici rehberlikte risk faktörleri ve koruyucu faktörler ve farklı gelişim dönemlerinde bulunan öğrencilere yönelik yapılabilecek yeterlik arttırıcı rehberlik uygulamaları konularını kapsamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Önleyici rehberlik ve psikolojik danışmayla ilgili temel kavramları açıklar.
2) Önleyici rehberlik yaklaşımının tarihsel gelişimini ve işlevlerini söyler.
3) Önleme çalışmalrında okul, öğretmenler, aile ve kültürel özelliklerinin dikkate alınmasının önemini kavrar.
4) PDR de önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modellerin bakış açılarını ifade eder.
5) Çocuk ve ergenlerde risk faktörlerinin neler olduğunu kavrar.
6) Önleyici PDR çalışmalarında koruyucu faktörlerin neler olduğunu açıklar.
7) Yaşam becerilerinin olumlu ruh sağlığı gelişimi içindeki önemini ifade eder.
8) Farklı yaşlardaki öğrencilere uygulanacak önleyici çalışmaların neler olduğunu açıklar.
9) Önleyici PDR yaklaşımında uygulanacak bir programın özelliklerinin neler olduğunu ifade eder.
10) Önleyici PDR yaklaşımında uygulanacak bir programın hazırlanma aşamalarını açıklar.
11) Önleyici PDR yaklaşımında uygulanacak bir programın uygulama sürecini ifade eder.
12) Önleyici amaçla uygulanan bir programın değerlendirmesinin nasıl olacağını açıklar.
13)
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar
2
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler
3
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar
4
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar
5
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar
6
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar
7
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
8
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar
9
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar
10
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder
11
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar
12
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir
13
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır
14
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır
15
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur
16
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır
17
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır
18
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
19
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır
20
Mesleki etik ilkelere uygun davranır

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Dersin tanıtımı, planlama ve ölçme -değerlendirme sürecinin açıkanması Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Anlatım
Soru-Cevap
2 Önlemeyle ilgili temel kavramlar ve önleyici PDR çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
3 Önleyici PDR'nin gelişimi ve işlevi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
4 Önleme çalışmalarında okul, öğretmenler, aile ve kültürel özellikler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
5 PDR'de önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modeller Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
6 PDR'de önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modeller Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
7 Önleyici PDR açısından çocuk ve ergenlerde risk faktörleri ve koruyucu faktörler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Yazılı Sınav
9 Yaşam becerileri öğretimi ve olumlu ruh sağlığı gelişimi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
10 Benlik saygısını geliştirme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
11 Sosyal beceri geliştirme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
12 Psikolojik dayanıklılığı geliştirme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
13 İletişim becerilerini geliştirme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
14 Etkili ders çalışma ve okul başarısını arttırma eğitimi çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
15 Etkili sosyal medya kullanımı eğitimi çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yılsonu sınav sorularının hazırlığı Yazılı Sınav

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar