DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
RPD'de Konsültasyon | PDRS 301 | 5 | 2 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Seçmeli | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Meral ATICI | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin ilkokul ve ortaokullarda öğretmen, yönetici ve velilerle konsültasyonda kullanabilecek konsültasyon modelleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır. Okul psikolojik danışmanlarının eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal konularda öğrencilere dolaylı yardım için öğretmen ve ailelerle yapacağı konsültasyon çalışmaları ve kullanabilecekleri bazı konsültasyon modelleri (Davranışçı, Çözüm Odaklı, Adlerci Konsültasyon) üzerinde durulacaktır. Öğrencilerden eğitsel ve mesleki ihtiyaçları, belirli davranış problemleri olan öğrencilere yönelik ebeveyn ve öğretmenlerle konsültasyon çalışmaları planlayıp yürütmeleri beklenmektedir. |
|||
Dersin İçeriği | Konsültasyonun tanımı, dayandığı varsayımlar, özellikleri; öğretmen, yönetici ve velilerle yapılan konsültasyon konuları; konsültasyon modelleri: danışmanın işlevlerini temel alan model, ruh sağlığı konsültasyon modeli, davranışçı model, Adlerci model, Çözüm odaklı konsültasyon modeli, konsültasyonda direnç ve dirençle baş etme. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Öğretmen, yönetici ve ailelerle çeşitli sorunlarda kullanabileceği konsültasyon modelleri konusunda bilgi sahibi olur. |
2) Konsültasyonun dayandığı varsayımları kavrar. |
3) Konsültasyon ilişkisinin özelliklerini açıklar. |
4) Psikolojik Danışmanın işlevlerine dayalı konsültasyon modellerini bilir. |
5) Davranışçı konsültasyon modelinin aşamalarını söyler. |
6) Davranışçı konsültasyon modelini uygular. |
7) Çözüm odaklı konsültasyon modelinin aşamalarını söyler. |
8) Çözüm odaklı konsültasyon modelini uygular. |
9) Adlerci konsültasyon modelinin aşamalarını söyler. |
10) Adlerci konsültasyon modelini uygular. |
11) Öğretmen ve ailelerle bireysel konsültasyon yapar. |
12) Konsültasyonda direncin nedenlerini kavrar. |
13) Konsültasyonda dirençle baş etme yollarını anlar. |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
||||||
2 | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
||||||
3 | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
||||||
4 | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
||||||
5 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
||||||
6 | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
||||||
7 | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
||||||
8 | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
||||||
9 | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
||||||
10 | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
||||||
11 | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
||||||
12 | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
||||||
13 | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
||||||
14 | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
||||||
15 | İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
||||||
16 | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
||||||
17 | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
||||||
18 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
||||||
19 | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
||||||
20 | Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Dersin amacı, öğrenme çıktıları, işleyiş ve değerlendirme süreci konusunda bilgi verme ve tartışma. | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
2 | Konsültasyonun tanımı, dayandığı varsayımlar ve konsültasyon ilişkisinin özellikleri. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
3 | Öğretmen, yönetici ve velilerle konsültasyon yapılan konu ve sorun alanları. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
4 | Ruh Sağlığı Konsültasyon modeli. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Örnek Olay |
5 | Danışmanın işlevlerini temel alan konsültasyon modeli. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Örnek Olay |
6 | Davranışçı konsültasyon modeli ve uygulanışı. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Anlatım Tartışma Örnek Olay |
7 | Adlerci konsültasyon modeli ve uygulanışı. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ara sınav için hazırlık yapılması | |
9 | Çözüm odaklı konsültasyon modeli ve uygulanışı. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Anlatım Tartışma Örnek Olay |
10 | Konsültasyon modellerinin belirli vakalarda uygulanması ve bu uygulamaların sınıfta sunulması. | Konsültasyon modellerini belirli vakalarda uygulama, sunum hazırlama | Tartışma Gösterip Yaptırma Rol Oynama Örnek Olay |
11 | Konsültasyon modellerinin belirli vakalarda uygulanması ve bu uygulamaların sınıfta sunulması. | Konsültasyon modellerini belirli vakalarda uygulama, sunum hazırlama | Tartışma Gösterip Yaptırma Rol Oynama Örnek Olay |
12 | Konsültasyonda direnç ve nedenleri. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Anlatım Tartışma Örnek Olay |
13 | Konsültasyonda dirençle baş etme. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Anlatım Tartışma Örnek Olay |
14 | Konsültasyon modellerinin uygulanmasıyla ilgili süpervizyon verilmesi. | Uygulama yapma | Tartışma Örnek Olay |
15 | Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Soru-Cevap Tartışma |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |