DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
RPD'de Konsültasyon PDRS   301 5 2 2 4

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Meral ATICI
Dersi Verenler
Prof. Dr.MERAL ATICI1. Öğretim Grup:A
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin ilkokul ve ortaokullarda öğretmen, yönetici ve velilerle konsültasyonda kullanabilecek konsültasyon modelleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır. Okul psikolojik danışmanlarının eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal konularda öğrencilere dolaylı yardım için öğretmen ve ailelerle yapacağı konsültasyon çalışmaları ve kullanabilecekleri bazı konsültasyon modelleri (Davranışçı, Çözüm Odaklı, Adlerci Konsültasyon) üzerinde durulacaktır. Öğrencilerden eğitsel ve mesleki ihtiyaçları, belirli davranış problemleri olan öğrencilere yönelik ebeveyn ve öğretmenlerle konsültasyon çalışmaları planlayıp yürütmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Konsültasyonun tanımı, dayandığı varsayımlar, özellikleri; öğretmen, yönetici ve velilerle yapılan konsültasyon konuları; konsültasyon modelleri: danışmanın işlevlerini temel alan model, ruh sağlığı konsültasyon modeli, davranışçı model, Adlerci model, Çözüm odaklı konsültasyon modeli, konsültasyonda direnç ve dirençle baş etme.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Öğretmen, yönetici ve ailelerle çeşitli sorunlarda kullanabileceği konsültasyon modelleri konusunda bilgi sahibi olur.
2) Konsültasyonun dayandığı varsayımları kavrar.
3) Konsültasyon ilişkisinin özelliklerini açıklar.
4) Psikolojik Danışmanın işlevlerine dayalı konsültasyon modellerini bilir.
5) Davranışçı konsültasyon modelinin aşamalarını söyler.
6) Davranışçı konsültasyon modelini uygular.
7) Çözüm odaklı konsültasyon modelinin aşamalarını söyler.
8) Çözüm odaklı konsültasyon modelini uygular.
9) Adlerci konsültasyon modelinin aşamalarını söyler.
10) Adlerci konsültasyon modelini uygular.
11) Öğretmen ve ailelerle bireysel konsültasyon yapar.
12) Konsültasyonda direncin nedenlerini kavrar.
13) Konsültasyonda dirençle baş etme yollarını anlar.
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar
2
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler
3
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar
4
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar
5
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar
6
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar
7
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
8
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar
9
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar
10
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder
11
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar
12
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir
13
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır
14
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır
15
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur
16
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır
17
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır
18
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
19
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır
20
Mesleki etik ilkelere uygun davranır

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Dersin amacı, öğrenme çıktıları, işleyiş ve değerlendirme süreci konusunda bilgi verme ve tartışma. Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
2 Konsültasyonun tanımı, dayandığı varsayımlar ve konsültasyon ilişkisinin özellikleri. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
3 Öğretmen, yönetici ve velilerle konsültasyon yapılan konu ve sorun alanları. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
4 Ruh Sağlığı Konsültasyon modeli. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Örnek Olay
5 Danışmanın işlevlerini temel alan konsültasyon modeli. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Örnek Olay
6 Davranışçı konsültasyon modeli ve uygulanışı. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Tartışma
Örnek Olay
7 Adlerci konsültasyon modeli ve uygulanışı. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Örnek Olay
8 Ara Sınav Ara sınav için hazırlık yapılması
9 Çözüm odaklı konsültasyon modeli ve uygulanışı. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Tartışma
Örnek Olay
10 Konsültasyon modellerinin belirli vakalarda uygulanması ve bu uygulamaların sınıfta sunulması. Konsültasyon modellerini belirli vakalarda uygulama, sunum hazırlama Tartışma
Gösterip Yaptırma
Rol Oynama
Örnek Olay
11 Konsültasyon modellerinin belirli vakalarda uygulanması ve bu uygulamaların sınıfta sunulması. Konsültasyon modellerini belirli vakalarda uygulama, sunum hazırlama Tartışma
Gösterip Yaptırma
Rol Oynama
Örnek Olay
12 Konsültasyonda direnç ve nedenleri. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Tartışma
Örnek Olay
13 Konsültasyonda dirençle baş etme. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Anlatım
Tartışma
Örnek Olay
14 Konsültasyon modellerinin uygulanmasıyla ilgili süpervizyon verilmesi. Uygulama yapma Tartışma
Örnek Olay
15 Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Soru-Cevap
Tartışma
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar