DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri PDRZ   305 5 2 2 3

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Fulya CENKSEVEN ÖNDER
Dersi Verenler
Prof. Dr.FULYA CENKSEVEN ÖNDER1. Öğretim Grup:A
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin genel amacı başlangıç düzeyinde psikolojik danışmaya ilişkin bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği şu konulardan oluşmaktadır: Psikolojik danışma ve özellikleri, psikolojik danışma, psikoterapi ve rehberlik kavramları arasındaki farklılıklar, psikolojik danışma ilke ve teknikleri, temel yardım becerileri ve terapötik koşullarla ilgili beceriler, bireysel psikolojik danışmanın aşamaları, danışanın geçirdiği yaşantı, transferans ve transferansla başa çıkma, direnç ve dirençle başa çıkma

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Psikolojik danışmaya ilişkin temel kavram ve ilkeleri bilir
2) Psikolojik danışma ilişkisinin özelliklerini ve önemini kavrar.
3) Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını açıklar
4) Terapötik koşulları tanımlar
5) Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulların önemini ve işlevini kavrar
6) Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerini tanımlar
7) Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel becerilerin birbiri ile olan ilişkisini açıklar
8) Terapötik becerilerini geliştirir
9) Psikolojik danışmada temel terapötik koşullar ile temel danışma becerileri ilişkilendirir
10) Psikolojik danışma sürecini başlatma ve bitirme kurallarını uygular
11) Etkin bir danışmanın özelliklerini bilir.
12) Psikolojik danışma sürecini başlatma ve sonlandırmak için kullanılan müdahaleleri bilir
13)
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar
X
2
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler
X
3
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar
X
4
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar
5
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar
6
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar
7
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
X
8
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar
X
9
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar
X
10
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder
X
11
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar
12
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir
13
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır
X
14
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır
X
15
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur
X
16
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır
X
17
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır
X
18
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
X
19
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır
20
Mesleki etik ilkelere uygun davranır
X

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Dersin tanıtımı - Anlatım
Soru-Cevap
2 Psikolojik Danışma süreci. Psikolojik danışma, psikoterapi ve rehberlik arasındaki farklar Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
3 Psikolojik danışma basamakları ve becerileri Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
4 Danışma becerileri : Yapılandırma, Dostça ilişki kurma, Etkili dinleme, Beden Dili. Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama
5 Danışma becerileri: Yapılandırma, Konuşmaya açık davet. Yansıtma ve Kişiselleştirme Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama
6 Danışma becerileri: Yansıtma ve Kişiselleştirme Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama
7 Danışma becerileri: Geri bildirim verme, Cesaretlendirme, Soru sorma, Bilgi verme, Özetleme Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Yazılı Sınav
9 Danışma becerileri: Kendinden referans verme tepkileri, model olma, sezsizlikle uğraşma Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama
10 Terapötik beceriler: Empati, saygı, saydamlık, somutluk Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama
11 Danışma becerileri: Şimdi ve burada, Bağlama, Yüzleştirme, Yorumlama Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
12 Danışma Becerileri: Psikolojik Danışma Sürecinde Transferans ve Transferansla Başa Çıkma Becerileri. Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
13 Danışmanlık Becerileri: Direnç ve Dirençle Başa Çıkma Becerileri Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
14 Psikolojik Yardım Sürecini Başlatma ve Sonlandırma Becerileri. Psikolojik Danışma Oturumlarını Başlatma ve Bitirme Becerileri. Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
15 Dersin değerlendirilmesi Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Alıştırma ve Uygulama
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar