DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Sosyoloji Öğretimi | FELZ 305 | 5 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe | |||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Zorunlu | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Adnan GÜMÜŞ | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Dersin ana amacı uygarlık, toplum ve kültür açısından sosyal bilim eğitimini, programlama, ders ve ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını ve tekniklerini kavramak, irdelemek ve yeni görüş ve perspektifler kazandırmaktır.İki ana amaç sayılabilir. Bunlardan birincisi geleneksel (tinsel) ve görgül (empirik) anlayışların ötesinde doğrudan eleştirel ve refleksif düşünme becerilerini geliştirmektir. İkincisi ise eğitimin amaç ve işlevlerini, eğitim kurumlarını, eğitim süreç, uygulama ve çıktılarını farklı boyutlarıyla ve farklı perspektiflerden irdeleyebilmek, değerlendirebilmek ve yeni görüş ve öneriler geliştirebilmektir. |
|||
Dersin İçeriği | Başta sosyoloji olmak üzere sosyal bilimler öğretimi ile ilgili mevcut bilgi ve tekniklerle güncel gelişmeler işlenecektir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Genel ve özel öğretim yöntemleri teori, kavram ve tekniklerini bilir. |
2) Uygarlık, kültür, toplum, sınıf, zümre ve güç ilişkileri ile eğitim politikaları ve amaçları arasındaki ilişkileri kurar. |
3) Sosyal bilim ders öğretim programlama sorunları ve tekniklerini izler. |
4) Sosyal bilimlerle ilgili etkili anlatım ve sunum tekniklerini bilir. |
5) Güç ilişkilerini, okul içi ilişkileri, rutinler, sınavlar ve disiplin süreçlerini irdeleyebilir; okul içi formel ve informel ilişkileri kavrar, etkili iletişim becerileri geliştirir. |
6) Örtük programlamaları bilir, bunlara karşı tedbir alır. |
7) Okul ve ders yönetim sorunlarını kavrar ve çözüm yolları geliştirir. |
8) Derslerini etkin anlatır. |
9) Ölçme değerlendirme tekniklerini bilir ve sosyal bilim derslerinde bunları kullanır. |
10) Ders kitabı ve metin eleştirileri yapar ve mevcutları güncelleştirir, yenilerini geliştirir. |
11) Öğrenci ve ilişkili toplulukların insani ve toplumsal alanlarda bilgi, beceri ve duyarlılık kazanmalarına katkı sunar. |
12) Gerek eğitimdeki gerek yaşamdaki konu ve olaylara farklı perspektiflerden bakabilir, eleştirel düşünür; eğitimin amaçlarını, programları, müfredatları farklı perspektiflerden değerlendirebilir. |
13) Bilim ve sosyal bilim eğitim politikaları ile ilgili sorunları tespit eder, görüş ve öneriler geliştirir. |
14) Eğitim sorunlarına, okulun finansmanı ve yönetimine dair uygun çözüm önerileri geliştirebilir. |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
||||||
2 | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
||||||
3 | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
||||||
4 | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
||||||
5 | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
||||||
6 | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
||||||
7 | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
||||||
8 | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
||||||
9 | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
||||||
10 | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
||||||
11 | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
||||||
12 | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
||||||
13 | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
||||||
14 | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
||||||
15 | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
||||||
16 | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
||||||
17 | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Sosyal bilimler ve sosyal bilimler eğitiminin tarihi gelişimi | Okuma, literatür taraması | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
2 | Sosyal bilimler derslerinin, özellikle de sosyoloji derslerinin amaçları | Okuma, literatür taraması | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
3 | Sosyal bilim derslerinin amaçları ile sınıf, zümre, güç ve küreselleşme arasındaki ilişkileri | Okuma, literatür taraması, tartışma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Örnek Olay |
4 | Metodoloji ve teknoloji içinde eğitim metodolojisi, teknolojisi, yaklaşım ve araçlarının yeri | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Örnek Olay |
5 | Davranış bilimleri ve sosyal bilimler ayrımı, aralakındaki ilişkiler, kademeli olarak programlanması tartışmaları | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sosyoloji öğretimi ile ilgili temel öncelik ve sorunlar | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Beyin Fırtınası Örnek Olay |
7 | Nicel ve nitel, pozitivist ve oluşturmacı çeşitil yaklaşımlar | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Hazırlık-Sınav | |
9 | Altenatif eğitim tartışmaları, sosyal bilimler eğitiminde alternatifler | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Soru-Cevap Tartışma Beyin Fırtınası Örnek Olay |
10 | Eleştirel pedagoji yaklaşımları, sosyal bilimler eğitiminde eleştirel yaklaşımlar | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Beyin Fırtınası |
11 | Sosyal bilimlerde ölçme ve değerlendirme sorunları | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Örnek Olay |
12 | Sosyal bilimler, demokrasi ve insan hakları anlayışına etkileri | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Rol Oynama Grup Çalışması Örnek Olay |
13 | Eğitimin araçsallaşması, sosyal bilimlerin araçsallaşması | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Beyin Fırtınası Örnek Olay |
14 | Sosyal bilimler aralınında kullanılan güncel tekikler ve tartışmaları | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Örnek Olay Problem Çözme |
15 | Sosyal bilimler eğitimi, kalkınma, gelişme, dönüşme ilişkisi, öneri ve görüş geliştirme | Okuma, görüş oluşturma, önerilerde bulunma | Soru-Cevap Tartışma Beyin Fırtınası |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık-Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |