DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Öğrenme Psikolojisi | PDRZ 203 | 3 | 2 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Zorunlu | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. İsmail SANBERK | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin öğrenilmiş ve öğrenilmemiş davranış arasındaki farkları görmesini sağlamaktır. Öncelikli olarak klasik kuşullama, operant koşullama ve gözlem yoluyla öğrenme gibi öğrenmeyi açıklamaya çalışan farklı öğrenme şekillerine odaklanılacaktır. Bununla birlikte öğrenmenin bilişsel ve biyolojik temellerini incelemek bu dersin amaçlarındandır. |
|||
Dersin İçeriği | Öğrenmeyi etkileyen faktörleri, davranışçılık ve öğrenme, sosyal-bilişsel öğrenme, geştalt psikolojisi ve öğrenme, insancıl psikoloji ve öğrenme, bilişsel psikoloji ve öğrenme, nöropsikoloji ve öğrenme, öğrenme kuramının sonuçları, zeka ve öğrenme arasındaki ilişki, öğrenme stratejileri ve stilleri. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Öğrenme kuramlarını genel olarak sınıflandırır. |
2) Öğrenme ve davranış tanımları arasındaki farkı kavrar. |
3) Öğrenme psikolojisi kapsamında yer alan temel kavramları ve öğrenme kuramlarını tanımlayabilir. |
4) Somut öğrenme durumlarını ve öğrenme süreçleri açıklayabilir. |
5) Farklı öğrenme model ve kuramlarını karşılaştırabilir. |
6) Alışma, duyarlılaşma, Pavlovian ve Edimsel koşullama yordamlarının altında yatan bağıntısal yapıları açıklayabilir. |
7) Biliş üzerindeki bağıntısal öğrenme ve diğer süreçlerin rolünü betimleyebilir. |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
||||||
2 | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
||||||
3 | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
||||||
4 | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
||||||
5 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
||||||
6 | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
||||||
7 | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
||||||
8 | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
||||||
9 | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
||||||
10 | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
||||||
11 | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
||||||
12 | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
||||||
13 | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
||||||
14 | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
||||||
15 | İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
||||||
16 | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
||||||
17 | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
||||||
18 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
||||||
19 | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
||||||
20 | Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Öğrenme Psikolojisine Giriş ve Temel Kavramlar | İlgili kaynakları okuma. | |
2 | Öğrenmeyi etkileyen faktörler | İlgili kaynakları okuma. | |
3 | Davranışçılık ve Öğrenme Kuramı | İlgili kaynakları okuma. | |
4 | Klasik Koşullanma Kuramı (Pavlov) | İlgili kaynakları okuma. | |
5 | Klasik Koşullanma Kuramı (Pavlov) | İlgili kaynakları okuma. | |
6 | Bitişiklik Kuramları (Watson ve Guthrie) | İlgili kaynakları okuma. | |
7 | Bağlaşımcılık Kuramı (Thorndike) | İlgili kaynakları okuma. | |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | |
9 | Amaçlı Davranışçılık (Tolman) | İlgili kaynakları okuma. | |
10 | Edimsel Koşullanma Kuramı (Skinner) | İlgili kaynakları okuma. | |
11 | Edimsel Koşullanma Kuramı (Skinner) | İlgili kaynakları okuma. | |
12 | Sosyal - Bilişsel Öğrenme (Bandura) | İlgili kaynakları okuma. | |
13 | Gestalt Psikolojisi ve Öğrenme (Wertheimer, Kofka, Köhler) | İlgili kaynakları okuma. | |
14 | Bilgiyi İşleme Kuramı | İlgili kaynakları okuma. | |
15 | Nörobiyolojik Öğrenme Kuramı | İlgili kaynakları okuma. | |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |