DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Medya Okuryazarlığı | GZT 210 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe | |||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Zorunlu | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ayşe Aslı SEZGİN BÜYÜKALACA | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Medya okuryazarlığının toplumda yaygınlaşması için iletişim öğrencilerini gerekli bilgi ve becerilerle donatmak amaçlanmaktadır. |
|||
Dersin İçeriği | Okuryazarlık ve modernleşme ilişkisi, medyanın kurgusal içeriği, estetik formlar ve medya, medyanın ekonomi-politiği, karşılaştırmalı medya analizi, gibi konular işlenecektir. Okuryazarlıktan medya okuryazarlığına dönüşen süreçte, medya ile donatılmış toplumsal iletişimin unsurları teorik ve uygulamalı olarak işlenir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Öğrenciler, medya okuryazarlığı ile ilgili temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
2) Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
3) Toplumsal iletişimin araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahip |
4) Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
5) Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırt edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
6) Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
7) Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir ve bu alanda yeni yaklaşımlar geliştirebilme yeteneği edinir. |
||||||
2 | İletişim modellerini bilir ve bu modelleri sosyolojik, psikolojik, ekonomik vb. koşullarla birlikte yorumlayarak, bu modellere katkı sunar |
||||||
3 | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder |
||||||
4 | Geliştirilen haber üretim modellerini kavrayarak, yeni yaklaşımlara öncülük edebilir |
||||||
5 | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir |
||||||
6 | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. |
||||||
7 | İletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır ve gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme yetisi edinir. |
||||||
8 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir |
||||||
9 | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenerek, bu alana kavramsal düzeyde yeni katkılar sunar |
||||||
10 | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bir bilinç düzeyine ulaşır |
||||||
11 | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır |
||||||
12 | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir ve bu doğrultuda iletişim eylemine geçer. |
||||||
13 | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır |
||||||
14 | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır |
||||||
15 | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır |
||||||
16 | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur |
||||||
17 | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. |
||||||
18 | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar |
||||||
19 | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır |
||||||
20 | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Giriş | Ders kaynakları hakkında bilgi | Anlatım Tartışma |
2 | Okuryazarlık ve modernleşme süreci | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
3 | Medyanın yaygınlaşma süreci | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
4 | Popüler kültür ve medya | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
5 | Medya ve toplumsal değişim ilişkileri | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
6 | Eleştirel sosyal teori ve medya | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
7 | Tarihsel gelişim | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
8 | Ara Sınav | ders okumaları | Yazılı Sınav |
9 | Medya okuryazarlığı eğitim süreci | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
10 | Farklı yaklaşımlar, farklı uygulamalar | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
11 | Medya çözümleme örnekleri | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
12 | Haberler, haber programları, belgeseller, vd. | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
13 | Reklamlar, Sosyal reklamlar, Kontralar | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
14 | Medya ve Etik: iletişim etiği ve meslek etiği | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | ders okumaları | Anlatım Tartışma |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders okumaları | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |