DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Medya Okuryazarlığı GZT   210 4 2 2 3

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Ayşe Aslı SEZGİN BÜYÜKALACA
Dersi Verenler
Doç. Dr.SEVDA ÜNAL1. Öğretim Grup:A
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Medya okuryazarlığının toplumda yaygınlaşması için iletişim öğrencilerini gerekli bilgi ve becerilerle donatmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Okuryazarlık ve modernleşme ilişkisi, medyanın kurgusal içeriği, estetik formlar ve medya, medyanın ekonomi-politiği, karşılaştırmalı medya analizi, gibi konular işlenecektir. Okuryazarlıktan medya okuryazarlığına dönüşen süreçte, medya ile donatılmış toplumsal iletişimin unsurları teorik ve uygulamalı olarak işlenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Öğrenciler, medya okuryazarlığı ile ilgili temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
2) Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar.
3) Toplumsal iletişimin araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahip
4) Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir.
5) Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırt edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller.
6) Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
7) Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir ve bu alanda yeni yaklaşımlar geliştirebilme yeteneği edinir.
2
İletişim modellerini bilir ve bu modelleri sosyolojik, psikolojik, ekonomik vb. koşullarla birlikte yorumlayarak, bu modellere katkı sunar
3
Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder
4
Geliştirilen haber üretim modellerini kavrayarak, yeni yaklaşımlara öncülük edebilir
5
Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir
6
Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
7
İletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır ve gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme yetisi edinir.
8
Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir
9
Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenerek, bu alana kavramsal düzeyde yeni katkılar sunar
10
Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bir bilinç düzeyine ulaşır
11
Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır
12
Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir ve bu doğrultuda iletişim eylemine geçer.
13
Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır
14
Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
15
Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır
16
Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
17
Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
18
Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
19
Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır
20
Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Giriş Ders kaynakları hakkında bilgi Anlatım
Tartışma
2 Okuryazarlık ve modernleşme süreci ders okumaları Anlatım
Tartışma
3 Medyanın yaygınlaşma süreci ders okumaları Anlatım
Tartışma
4 Popüler kültür ve medya ders okumaları Anlatım
Tartışma
5 Medya ve toplumsal değişim ilişkileri ders okumaları Anlatım
Tartışma
6 Eleştirel sosyal teori ve medya ders okumaları Anlatım
Tartışma
7 Tarihsel gelişim ders okumaları Anlatım
Tartışma
8 Ara Sınav ders okumaları Yazılı Sınav
9 Medya okuryazarlığı eğitim süreci ders okumaları Anlatım
Tartışma
10 Farklı yaklaşımlar, farklı uygulamalar ders okumaları Anlatım
Tartışma
11 Medya çözümleme örnekleri ders okumaları Anlatım
Tartışma
12 Haberler, haber programları, belgeseller, vd. ders okumaları Anlatım
Tartışma
13 Reklamlar, Sosyal reklamlar, Kontralar ders okumaları Anlatım
Tartışma
14 Medya ve Etik: iletişim etiği ve meslek etiği ders okumaları Anlatım
Tartışma
15 Genel değerlendirme ders okumaları Anlatım
Tartışma
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları ders okumaları Yazılı Sınav

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar