DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Toprak Kimyası | BBT 396 | 6 | 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Zorunlu | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Selim EKER | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere toprakların temel kimyasal bileşenleri ve özelliklerini tanıtmak ve bu özelliklerle toprak verimliliği - özellikle besin elementleri arasındaki ilişkileri kimyasal bir perspektif içerisinde kavramasını sağlayacak bilgileri vermektir. |
|||
Dersin İçeriği | Yerkabuğunun element bileşimi, birincil ve ikincil mineraller, toprak oluşturan faktörler- pedojenik rejimler. Toprak oluşturan tepkimeler, karbonat dengesi-kalsit içeren sistemler. İyon değişimi, katyon değişim kapasitesi, iyon dağılımı, baz doygunluğu. Azot, fosfor, potasyum ve mikroelement dengeleri. Toprak organik maddesi- hümik ve fülvik fraksiyonlar. Toprak kolloidlerinin yapıları, yüzey özellikleri ve besin elementi adsorpsiyonundaki işlevleri. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Bu dersi alan öğrenciler toprakları kimyasal özelliklerini bilir |
2) 'Toprak oluşumu' kavramını pekiştirir |
3) onların tarımsal üretimde daha etkin kullanılmalarını sağlayacak eylemleri planlar ve uygular |
4) |
5) |
6) |
7) |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. |
||||||
2 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
||||||
3 | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
||||||
4 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
||||||
5 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
||||||
6 | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi |
||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisi; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi. |
||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi |
||||||
10 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
||||||
11 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Yerkabuğunun kimyasal bileşimi, kayaçlar, birincil ve ikincil mineraller | ön okuma | Anlatım |
2 | Toprak oluşturan faktörler (kimyasal etkiler) | ön okuma | Anlatım |
3 | Pedojenik rejimler (kimyasal etkiler) | ön okuma | Anlatım |
4 | Toprak oluşturan kimyasal tepkimeler | ön okuma | Anlatım Deney / Laboratuvar |
5 | Karbonat dengesi, kalsit içeren sistemler | ön okuma | Anlatım Deney / Laboratuvar |
6 | Toprağın katı, sıvı ve gaz fazları arasındaki madde transferi, entansite ve kapasite ilişkileri. Mineral çözünürlük dengesi - toprak çözeltisinde besin elementi konsantrasyonları | ön okuma | Anlatım Deney / Laboratuvar |
7 | Mineral çözünürlük dengesi (devam) | ön okuma | Anlatım Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel çalıma | Yazılı Sınav |
9 | Toprak kolloidleri - kil mineralleri - yüzey özellikleri | ön okuma | Anlatım Deney / Laboratuvar |
10 | Elektrik çift tabaka, iyon değişimi | ön okuma | Anlatım Deney / Laboratuvar |
11 | Katyon değişim kapasitesi, iyon dağılımı, baz doygunluğu | ön okuma | Anlatım Deney / Laboratuvar |
12 | Potasyum dengesi- kil mineralleri, potasyum fiksasyonu | ön okuma | Anlatım Deney / Laboratuvar |
13 | Topraklarda azot dengesi: azotun oksidasyon sayıları, mineralizasyon-amonifikasyon, nitrifikasyon, | ön okuma | Anlatım Deney / Laboratuvar |
14 | Topraklarda azot dengesi (devam): assimilatif ve dissimlatif nitrat indirgenmesi (denitrifikasyon), nitrat yıkanması, immobilizasyon. | ön okuma | Anlatım |
15 | Toprak organik maddesi: karbonun oksidasyon sayıları. Organik maddenin parçalanması, humus sentezi, hümik ve fülvik fraksiyonlar | ön okuma | Anlatım |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel çalıma | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |