DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Sondaj Tekniği | MDS 322 | 6 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe | |||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Seçmeli | |||
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İlknur EROL | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Sondaj donanım ve teknolojisini tanır. Özellikle maden ve su sondajı yapabilme yeteneğini kazanır. Maden arama ve üretiminde sondajların rolünü belirtir. Sondaja etki eden faktörleri anlar. |
|||
Dersin İçeriği | Sondaj işleminin madencilik açısından önemi, tarihçesi, uygulamaları ve sınıflandırılması, yöntemleri. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Sondaj donanım ve teknolojisini tanır. |
2) Özellikle maden ve su sondajı yapabilme yeteneğini kazanır. |
3) Maden arama ve üretiminde sondajların rolünü belirtir. |
4) Sondaja etki eden faktörleri anlar. |
5) Yeraltı jeolojisine ilişkin veri toplamada bilgi sahibi olur. |
6) Mühendislik projelerine uygun sondaj yöntemi seçimi ve değerlendirmesi yapma yeteneği kazanır. |
7) Sondaj yöntemleri ve sondajlardan elde edilen verilerin jeoloji mühendisliği uygulamalarında değerlendirilmesnin öğretilmesi |
8) Sondaj yöntemleri ve sondajlardan elde edilen verilerin jeoloji mühendisliği uygulamalarında değerlendirilmesi. |
9) Sondaj çalışmalarında verimlilik ve zorluklar (dolaşım bozukluğu, yıkılma, şişme, erime, düşeyden sapma) |
10) Sondaj ana işlemleri; kazı, boşaltma, taşıma ve güç aktarımı. Sondajların derinlik, delik çapı ve amaçlarına göre sınıflandırılması. |
11) Yöntemlerine göre sondajların sınıflandırılması; |
12) Sondaj makinalarında kapasite. |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
||||||
2 | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
||||||
3 | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
||||||
4 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
||||||
5 | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
||||||
6 | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
||||||
7 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
||||||
9 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
||||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
||||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
||||||
12 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´´nde kullanır. |
||||||
13 | Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
||||||
14 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
||||||
15 | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
||||||
16 | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Sondajın gelişimi ve tarihçesi | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
2 | Sondajın gelişimi ve tarihçesi | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
3 | Darbeli sondaj yöntemi | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
4 | Döner sondaj donanımı ve işlevleri | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
5 | Matkaplar | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
6 | Matkap çalışma parametreleri ve sondajın yapılışı | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
7 | Sondaj çamurunun görevleri, özellikleri ve ceşitlreri, sondajda kullanımı | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav |
9 | Maden (karot) sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı | Kaynak okuma, internet | Yazılı Sınav |
10 | Su sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı, su deneyleri | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
11 | Sondaj hidroliği | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
12 | Jeotermal sondajlar | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
13 | Enjeksiyon sondajları | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
14 | Jeoteknik sondajlar | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
15 | Jeoteknik sondajlar | Kaynak okuma, internet | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |