DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Histoloji I | 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | ||||
Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Hücrenin yapısı, fonksiyonları ve hücre siklusu hakkında temel bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır. |
|||
Dersin İçeriği | Hücre ve organelleri, Hücre zarında taşınma, Hücreler arası bağlantılar, Hücre iskeleti, Hücre siklusu |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Bu ders sonunda öğrenciler hücrenin yapısı ve görevlerini öğrenir. |
2) Öğrenciler hücre siklusunu öğrenir. |
3) Öğrenciler temel histolojik kavramları öğrenir. |
4) Öğrenciler hücreler arası bağlantıları öğrenir. |
5) Öğrenciler hücre zarında taşınmayı öğrenir. |
6) |
7) |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). |
||||||
2 | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. |
||||||
3 | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. |
||||||
4 | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. |
||||||
5 | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. |
||||||
6 | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. |
||||||
7 | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. |
||||||
8 | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. |
||||||
9 | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. |
||||||
10 | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. |
||||||
11 | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. |
||||||
12 | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. |
||||||
13 | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. |
||||||
14 | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. |
||||||
15 | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. |
||||||
16 | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. |
||||||
17 | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. |
||||||
18 | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. |
||||||
19 | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. |
||||||
20 | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Histolojinin tanımı, amacı ve tarihçesi, histolojinin tıptaki önemi, histolojinin diğer tıp bilim dallarıyla ilişkileri | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
2 | Temel histolojik kavramlar, histolojik teknik, histolojik boyama teknikleri | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Benzetim Örnek Olay Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
3 | Hücre hakkında genel bilgiler, hücrelerin yapısal özellikleri, hücrelerin fonksiyonel özellikleri | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
4 | Sitoplazma, sitozolde gerçekleşen aktiviteler, hücre zarı, hücre zarında taşınma | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Örnek Olay Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
5 | Hücreler arası bağlantılar, hücre junction diyagramı, hücreler arası iletişim | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
6 | Endoplazmik retikulum, golgi aygıtı, mitokondriyon, lizozom, peroksizomlar | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
7 | Hücre iskeleti, mikrotubuluslar, miktofilamanlar, intermediyer filamanlar, inklüzyonlar | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
8 | Ara Sınav | Ders notu | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
9 | Nükleus, nükleolus, çekirdek zarı, kromatin, nükleik asitler, hücre siklusu, mitoz bölünme, mayoz bölünme | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
10 | Apoptozis, apoptozisin görüldüğü hücre çeşitleri, apoptozis yolakları, apoptozis ve nekroz arasındaki farklar | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
11 | Ekstrasellüler matriks ve yapısal özellikleri, şekilsiz temel madde, lifler, bazal membran | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
12 | Epitel doku, bulunduğu yerler ve özel isimlendirmeler, epitel dokunun sınıflandırılması | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
13 | Bez epiteli, salgı tipleri, dış salgı bezleri, iç salgı bezleri, seröz bezler, müköz bezler, myoepitel, nöroepitel | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
14 | Bağ doku, bağ doku hücreleri, mezenşim, müköz bağ dokusu, gevşek bağ dokusu, yağ dokusu, retiküler doku, sıkı bağ dokusu | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
15 | Kas doku, çizgili kas, miyofilamentler, kas lifi tipleri, düz kas, kalp kası | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |