DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Arap Dili ve Belegatı II | IHS 118 | 2 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
||||||||||||
Dersin Seviyesi | Lisans | ||||||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||||||
Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Abdelhakım Ismaıl M. AL-KHATIB | ||||||||||||
Dersi Verenler |
|
||||||||||||
Dersin Yardımcıları | |||||||||||||
Dersin Amacı | İslamın temel kaynakları olan Kuran-ı Kerim ve hadis kitaplarını ana metinlerden okuyup anlayabilmek için Arapçayı öğrenmek gerekmektedir. Dolayısıyla Arapça Gramer derslerinin öğretimi sayesinde İslami ilimlerin öğrenilmesine katkı sağlamak amaçlanmıştır. |
||||||||||||
Dersin İçeriği | Arapçada cümle yapısı, İsim ve fiil cümleleri, Haberin vucuben ve cevazen öne geçmesi (Takdim), İrabta mahalli olan cümleler, İrabta mahalli olmayan cümleler, Fiillerde luzum ve tadiye (Müteaddi ve Lazım), Mefuller, Camid fiiller ve İsim-fiiller, Nakıs fiiller (Kane, Kade ve Mukarebe fiilleri), Fiil-i muzarinin nasb ve cezmi, Şart, İstisna, Fiili mahzuf mansublar, Fiil gibi amel eden ismler, Tekid, Arap dili ilimleri. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Hangi durumlarda haberin, mübtedadan önce gelmesinin zorunlu olup olmadığını kavrar. |
2) İrabtan mahalli olan cümlelerin hangi cümle tipleri olduğunu kavrar. |
3) İrabtan mahalli olmayan cümlelerin hangi cümle tipleri olduğunu kavrar. |
4) Lazım fiili ve müteaddi fiilin kısımlarını kavrar. |
5) Meful çeşitlerini ve cümle içindeki konumlarını kavrar. |
6) Camid fiilleri bilir ve fiilimsilerin çeşitlerini ve anlamlarını kavrar. |
7) Nahiv yönünden nakıs fiilleri bilir ve bu fiillerin cümle içindeki görevlerini kavrar. |
8) Muzari fiili nasb, cezm eden edatları bilir ve bu fiilin nasb, cezm konumundaki durumunu kavrar. |
9) Şart edatlarını bilir ve bu edatların cümle içindeki etkisini ve konumunu kavrar. |
10) İstisnayi bilir ve müstesna çeşitlerini kavrar. |
11) Fiili mahzuf olan ögelerden hangisinin iğra, tahzir, istiğase veya ihtisas olduğunu kavrar. |
12) Fiili gibi amel eden isimleri bilir ve cümledeki etkilerini kavrar. |
13) Arapça cümlede vurgu ögelerini kavrar. |
14) Fiil gibi amel eden isimler konusunu kavrar. |
15) Arapçanın kısımlarını ve belagat ilimleri arasındaki ayrımı kavrar. |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
||||||
2 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
||||||
3 | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
||||||
4 | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
||||||
5 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
||||||
6 | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
||||||
7 | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
||||||
8 | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
||||||
9 | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
||||||
10 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
||||||
11 | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
||||||
12 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
||||||
13 | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
||||||
14 | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
||||||
15 | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
||||||
16 | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Haberin öne geçmesi (vücuben ve cevazen) | Konunun kaynaklardan araştırılması | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
2 | İrabda mahalli olan cümleler | İrap Kavramı | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
3 | İrabta mahalli olmayan cümleler | İrap Kavramı | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
4 | Lazım ve müteaddi fiiller | Lazım ve Müteaddi fiillerin araştırlması | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
5 | Mefuller | Meful çeşitlerinin araştrılması | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
6 | Camid fiil ve fiilimsiler | Arapçada Camid ve Fiilimsilerin tespiti | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
7 | Nakıs Fiiller (Kane, kade ve ase kardeşleri) | Konunun kaynaklardan araştırılması | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınav | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
9 | Şart Edatları | Şart Edatlarının tespiti | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
10 | İstisna | Konunun kaynaklardan araştırılması | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
11 | Fiili Mahzuflar: İğra, Tahzir, İstiğase, İhtisas | Konunun kaynaklardan araştırılması | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
12 | Fiil Gibi Amel Eden İsimler | İsimlerin araştırlması | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
13 | Arapçada Tevkid | Arapçada Tekit yollarının belirlenmesi | Anlatım Alıştırma ve Uygulama |
14 | Fiil gibi amel eden isimler | İsimlerin araştırlması | Anlatım Tartışma Beyin Fırtınası |
15 | Arapçanın kısımları ve ilimleri | Konunun kaynaklardan araştırılması | |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |