DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Biyokimya | EBL 107 | 1 | 2 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe | |||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Zorunlu | |||
Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Sedefgül YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Öğrencinin biyokimyasal kavramları ve bu bilgilerin klinikte nasıl kullanılacağını öğrenmesidir. |
|||
Dersin İçeriği | Biyokimyanın tanımı hücre ve organeller, karbonhidratlar, lipitler, amino asitler, proteinler, plazma proteinler, vitaminler, enzimler, nükleik asitler, beslenme, hormonlar, vücut sıvıları ve klinik biyokimyanın önemi konularını kapsar. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Protein metabolizmasını tanımlar. |
2) Plazma proteinlerinin görevlerini açıklar. |
3) Enzimlerin özelliklerini ve fonksiyonlarını tanımlar. |
4) Tanıda kullanılan belli başlı enzimlerin özelliklerini ve örnek alımında dikkat edilmesi gereken noktaları açıklar. |
5) Karaciğer fonksiyon testlerini yorumlar. |
6) Bilirubin ve amonyak metabolizmasını açıklar. |
7) Böbrek fonksiyon testlerini yorumlar. |
8) Üre ve ürik asit metabolizmasını açıklar. |
9) Karbonhidrat metabolizmasını tanımlar. |
10) Karbonhidrat metabolizmasında hormonların rolünü açıklar. |
11) Lipid metabolizmasını tanımlar. |
12) Kanın şekilli elemanlarını tanımlar. |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. |
||||||
2 | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. |
||||||
3 | Anne sağlığının önemini kavrar. |
||||||
4 | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. |
||||||
5 | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. |
||||||
6 | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. |
||||||
7 | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. |
||||||
8 | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. |
||||||
9 | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. |
||||||
10 | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. |
||||||
11 | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. |
||||||
12 | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. |
||||||
13 | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. |
||||||
14 | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. |
||||||
15 | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. |
||||||
16 | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. |
||||||
17 | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
||||||
18 | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Biyokimyanın Tanımı Hücre ve Organeller | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
2 | Karbonhidratlar | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
3 | Lipidler | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
4 | Proteinler | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
5 | Plazma Proteinleri | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
6 | Vitaminler | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
7 | Enzimler | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Yazılı Sınav |
9 | Nükleik Asitler | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
10 | Hormonlar | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
11 | Hormonlar | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
12 | Beslenme | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
13 | Vücut Sıvıları | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
14 | Klinik Biyokimyanın Önemi | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
15 | Klinik Biyokimyanın Önemi | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |