DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Sürdürülebilir Toprak Yönetimi | BBT 458 | 8 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Seçmeli | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. İsmail ÇELİK | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Bu ders, tarımsal arazilerin sürdürülebilirlik kullanımı çerçevesinde toprakların bilimsel, uygun ve akılcı kullanımını, arazilerin korunması ve geliştirilmesi için gerekli toprak yönetim ve uygulamalarının öğrencilere tanıtımını amaçlamaktadır. |
|||
Dersin İçeriği | Toprak yönetimi; Toprak yönetiminin bir unsuru olarak toprak ve Türkiye topraklarına genel bir bakış. Toprakta adhezyon ve kohezyon ilişkileri; Toprak tavı ve kıvamı; Toprak işleme ve işleme sistemlerinin seçiminde etkili faktörler. Sürdürülebilir toprak yönetiminde korumalı ve geleneksel işleme sistemleri ve bunların temel prensipleri. Toprak işleme esnasında gerçekleşecek dinamik toprak özelikleri ve bunların değerlendirilmesi, Tohum yatağının hazırlanması; Kültivasyon; Toprak işlemede sıkışma problemleri ve çözüm yöntemleri; Toprak yorgunluğu ve nedenleri; Sürdürülebilir ve geleneksel tarım sistemleri; Toprak neminin kayıpları ve düzenleme yolları; Kurak ve yarı kurak bölgelerde nadas uygulamaları ve bunun yönetilmesi. Hassas tarım ve uygulama prensipleri. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Sürdürülebilir toprak yönetimi ilke ve uygulamalarını kavrar. |
2) Toprak-iklim-insan ilişkilerinin sürdürülebilir toprak yönetimindeki etkilerini kavrar. |
3) Toprakların sürdürülebilirliğinde Dünya ve Türkiyedeki toprakların temel sorunlarını kavrar. |
4) Toprakların sürdürülebilir yönetimi için topraktaki temel unsurların etkileri ve bunların bilimsel metotlarla belirlenmesini kavrar. |
5) Toprak işleme esnasında toprakta gerçekleşecek dinamik değişimleri kavrar ve değerlendirir, |
6) Kurak ve yarı kurak bölgelerdeki nadas uygulamalarında su depolamanın önemi, amacı ve başarı yöntemlerini kavrar. |
7) |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. |
X | |||||
2 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
X | |||||
3 | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
||||||
4 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
||||||
5 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
||||||
6 | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi |
||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisi; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi. |
||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi |
||||||
10 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
||||||
11 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Sürdürülebilir toprak yönetimi tanımları, arazi ve toprak kavramları, tarımda sürdürülebilirliğin mantığı. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
2 | Toprak-iklim-insan ilişkilerindeki uyum ve düzenin sürdürülebilir toprak yönetimine etkileri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
3 | Toprak yönetiminin bir unsuru olarak toprak ve Türkiye topraklarına genel bir bakış. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
4 | Toprak tavı, tavın göstergeleri, toprakta tavın ölçülmesi.Toprak tavı-bitki gelişimi-toprak işleme istekleri. Toprak tavı açısından bir toprak profili | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
5 | Toprak kıvamı, kıvamı etkileyen kuvvetler ve faktörler. Toprak-su siteminde nem içeriğine bağlı olarak toprak kıvamı ve özellikleri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
6 | Toprak işleme ve işlemenin amaçları. Sürdürülebilir toprak yönetiminde işlemenin yeri ve önemi. Toprak işlemeyi etkileyen faktörler ve işlemede karşılaşılan özel sorunlar. Toprak işleme esnasında gerçekleşecek dinamik değişimleri ve bunların değerlendirielmesi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
7 | Tohum yatağının hazırlanması, iyi bir tohum yatağının nitelikleri, tohum yatağının hazırlanmasında toprak işlemenin rolü ve önemi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Yazılı Sınav |
9 | Kültivasyon ve amaçları. Sürdürülebilir toprak yönetiminde toprak sıkışmasının nedenleri, göstergeleri ve çözüm önerileri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
10 | Toprak işleme sitemleri ve bunların seçiminde etkili faktörler, toprak işlemenin toprak özelliklerine etkileri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
11 | Toprak yorgunluğu, toprak yorgunluğunun nedenleri ve çözüm önerileri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
12 | Geleneksel tarım ve organik tarım sistemlerinin sürdürülebilir toprak yönetimi açısından değerlendirilmesi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
13 | Sürdürülebilir toprak yönetiminde toprak kalitesinin yeri ve önemi. Toprak kalitesinin temel göstergeleri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
14 | Nadas ve nadasın Türkiye'deki uygulamaları. Nadas uygulamalarında karşılaşılan sorunlar. Kurak ve yarı kurak bölgelerdeki su depolamanın önemi, amacı ve başarı yöntemleri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
15 | Hassas tarım ve uygulamaları. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Performans Değerlendirmesi |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |